onsdag 29 oktober 2014

Skolutveckling







Fixed mindset vs Growth mindset

Under studiedagen den 27/ 10 arbetade alla lärare i Solna med en Webbaserad kurs i bedömning och betyg. I modulen kom jag i kontakt med en forskare vid namn Carol Dweck. Hon är professor och arbetar vid Stanford University I USA. Professor Dwecks forskningsfält är inom socialpsykologi och utvecklingspsykologi.

Artikeln handlar om teorier kring intelligens och om hur individens uppfattning om den egna intelligensen påverkar lärandet. Enligt Dweck utgår delar av befolkningen från att deras framgångar bygger på en inneboende förmåga, medan andra anser att deras framgångar bygger på hårt arbete, lärande, utbildning och envishet. 

När jag läste artikeln fastnade jag just för detta synsätt kring lärande och motivationen att fortsätta lära och utvecklas. Funderingarna gick i riktning mot vardagen i skolan. På vilket sätt påverkas elevens lärande av de ovanstående tankebanorna?

Så som jag har tolkat professor Dwecks forskning, skulle det kunna innebära att elever med ett Fixed mindset i större utsträckning än andra, är rädda för misslyckanden. Elever som upplever att någonting negativt om personens grundläggande färdigheterna och intelligensen kan visa sig, kan också lockas att ta en säker väg genom utbildningen och undvika att ställa ”dumma frågor”. Eleven väljer omedvetet hellre att hålla sig inom det kunskapsfält som känns säkert och tryggt, än att våga misslyckas och ha möjligheten att utvecklas till sin yttersta potential.

Personer som istället utgår från teorin kring a Growth mindset, har jag då uppfattat i större utsträckning ser sina misslyckanden som lärtillfällen, där den egna prestandan kan förbättras och ett lärande kan komma ur ett misslyckande.   

Så här beskriver Carol Dweck sin forskning i en intervju från 2012:
"In a fixed mindset students believe their basic abilities, their intelligence, their talents, are just fixed traits. They have a certain amount and that's that, and then their goal becomes to look smart all the time and never look dumb. In a growth mindset students understand that their talents and abilities can be developed through effort, good teaching and persistence. They don't necessarily think everyone's the same or anyone can be Einstein, but they believe everyone can get smarter if they work at it."

Källa: Text från Wikipedia om Carol Dweck

Jag vill gärna tro att min egen utgångspunkt för lärande har sin grund i teorin om a Growth Mindset och jag hoppas innerligt, att mina egna elever skulle svara detsamma om någon frågar.

Min övertygelse är att alla elever kan få en progression i sitt lärande och bli ”smartare” genom nyfikenhet, envishet och god undervisning. En god undervisning med hög kvalitet som får varje elev att känna sig "Klok som en uggla... "



 


 




Carol Dweck
Lästips, om du vill veta mer i ämnet:

  • Dweck, C. S. (2012). Mindset: How You Can Fulfil Your Potential. Constable & Robinson Limited.

  • Dweck, C. S. (2006). Mindset: The new psychology of success. New York: Random House.

  • Dweck, C. S. (1999). Self-theories: Their role in motivation, personality and development Philadelphia: Psychology Press.