fredag 11 september 2015

Naturskolan i ämnet svenska.


 Efter besöket på Naturskolan i Överjärva gård ville jag väva in ett arbete i svenska. I klassrummet gjorde vi därför en gemensam tankekarta med idéer på skrivuppslag som skulle kunna passa till en text. Eleverna fick sedan i hemuppgift att skriva ett utkast om besöket. Tillbaka i skolan några dagar senare grupperades eleverna i par, för att öva på att ge återkoppling på kamratens text. Alla elever fick feedback på någonting bra de hade skrivit samt förslag på något utvecklingsområde som kunde förbättras i texten. Innan kamratbedömningen hade eleverna gemensamt med mig gett förslag på vad man kunde "titta på" i texten, som t ex. att texten hade en tydlig inledning- handling och slut, att meningarna inte innehöll oklarheter, synonymer som skulle passa bättre, ämnesord, användning av punkt och stor bokstav, stavning och styckeindelning. 
Därefter skrev eleverna om sina texter och ett slumpmässigt utvalt antal texter lästes upp på lektionen i svenska vid slutet av veckan. Här nedanför kan ni läsa Noahs, Filippas och Markos texter.


Noahs text.


Filippas text.


Markos text.