fredag 21 augusti 2015

Värdegrundsdagar

För att skolstarten ska kännas trygg och elevernas trivsel i skolan ska bevaras, arbetar alla elever på skolan med fokus på värdegrundsfrågor under läsårets tre första dagar. Självklart är detta ett arbete som även ska genomsyra verksamhetens arbeta varje dag under hela läsåret! I de övningar som vi har valt får vi ett tydligt fokus som utgångspunkt redan från terminsstart!

Här nedanför kan du läsa mer om hur vi i åk 5 arbetade med människors lika värde:

Värderingsövningar åk 4-6.


Övning 1- Var går gränsen?

Detta är en övning i att ta ställning och fundera över var den egna personliga gränsen går.
Alla deltagare står på en linje/ gräns med näsan mot dig. Du läser upp ett antal påståenden (se nedan) som eleverna ska ta ställning till. Om man håller med tar man ett steg fram. Om man inte följer med tar man ett steg bak. Eleverna får bara titta på dig/ eller blunda fram till dess att de tagit ställning.

VIKTIGT!
När alla tagit ställning diskuterar ni likheter, olikheter, se nedan.

Exempel på påståenden:
  • Alla människor är lika mycket värda. (Diskutera, rätten till att få vara fri till att få forma sitt eget liv, ex: utbildning, partner, fritidsintressen osv…).

  • Alla barn har rätt att gå i skolan från årskurs 1-9. (Diskutera rättigheter kontra skyldigheten att gå i skolan, ser det lika ut över hela världen? Varför, varför inte).

  • Det är viktigt att själv få bestämma vad man får ha på sig. (Diskutera, t.ex: färg på kläder olika klädstilar, rätten till att få bära sjal, kippa, fez eller turban).
  • Alla människor har rätten att tro på vilken gud man vill eller inte tro på någon gud. (Diskutera, vem som har rätt eller fel, vad bygger våra värderingar på, skulle du ha tänkt annorlunda om du hade bott i ett annat land?).

  • Jag brukar använda ordet hen.(Disktera i vilka sammanhang ordet kan användas om det är ett viktigt eller oviktigt begrepp, varför/ varför inte).

  • Varje människa skall själv få bestämma vem hen vill bli kär i. (Diskutera vad som är familj och vilka som ingår i den, tar hand om varandra, ställer upp för varandra, kan familjen se olika ut?). 

Övning 2- Ditt val

Den här övningen kan kännas märklig eftersom det inte finns några bra svarsalternativ. Det är det som är meningen. Det ska kännas lite i magen att vara tvungen att ta ett dåligt beslut. Du märker snabbt vem som protesterar högljutt, tvekar och vem som utan några problem snabbt väljer ett av alternativen.
Du står i mitt i rummet och läser upp påståenden. Det finns två svarsalternativ. Övningen påminner om fyrahörn med man använder bara två hörn i taget.
Eleverna måste ställa sig i ett av hörnen.
VIKTIGT! Efter övningen talar ni om hur bra det är i verkligheten att eleverna faktiskt har en fri vilja att göra bra val.

VAD ÄR VÄRST?
  • Att säga elaka saker direkt till någon eller bakom ryggen så att personen får veta det i alla fall? (Diskutera, hur kan jag som kompis agera om jag vet att någon kompis blir illa bemött?).

  • Att ljuga eller underhålla sanningen genom att inte säga något? (Diskutera, hur vill du själv bli bemött? Är sanningen alltid bäst?).

  • Att mobba någon psykiskt (genom ord) eller fysiskt (att slå ect)? (Diskutera, Spelar det egentligen någon roll om det är psykiskt eller fysiskt våld?).

  • Att tala illa om någons utseende eller förmågor? (Diskutera, vem som har makten att påverka vad som är rätt eller fel? Hur ser normen ut i samhället?).
  • Att ignorera en klasskompis eller säga elaka saker till en klasskompis. (Diskutera, hur vill du själv bli bemött av en kompis?).

  • Att stjäla något eller förstöra något som tillhör någon annan? (Diskutera, för vem förstör man egentligen?).

Övning 3 - Gemenskap 

Det gemensamma och det unika hos var och en av oss bidrar till gruppen och gör den bättre och starkare än den skulle varit om vi alla vore exakt likadana.

Bilda grupper om 4- 6 elever, varje grupp får i uppdrag att hitta tre gemensamma nämnare samt en unik sak med varje person i gruppen. Varje grupp får ett stort pappersark och tuschpennor. Be eleverna att klippa ut blomman av stora cirklar som de sedan skriver in sina namn i samt de saker de har gemensamt.  När alla grupper är klara samlar man ihop den stora gruppen igen, blommorna sätts upp på väggen.

Exempel på frågor de kan ställa till varandra i gruppen:Favorit ämnen, intressen, gillar du att resa, vilka länder har du varit i, favorit mat, hur ser din familj ut, vad är du bra på, hur skulle någon beskriva dig, favoritfärg, har du någon idol eller förebild.