torsdag 16 oktober 2014

VÖL Schema

VÖL Schema
Vikingatiden

I dag har klassen påbörjat sin historiekurs om vikingatiden. Eleverna fick varsitt VÖL schema att fylla i. V Ö L står för V= vad jag redan vet, Ö= vad jag önskar veta och L= vad jag har lärt mig.
Var och en fick bidra med sina egna förslag och komma med önskningar om vad de vill lära mer av. Här nedan kan man läsa hur två av eleverna resonerar kring vad de redan vet och vad de skulle önska veta mer om Vikingatiden. Spalten L= som står för vad jag lärt mig, får eleverna använda vid kursens slut.


Syftet med att använda VÖL är flera:
  • eleven får syn på vad den redan kan.
  • eleven får reflektera kring vilken kunskap som saknas.
  • eleven får syn på sin progression i ämnet, genom att jämföra kunskapen i inledningen av kursen med den kunskap som hen har i slutet av ämnesområdet.
  • läraren kan använda information om elevernas kunskapsnivå vid planering av arbetsområdet.
  • elevernas inflytande och engagemang över sin egen inlärning ökar när de får möjlighet att påverka innehållet i undervisningen.