måndag 13 oktober 2014

Formativ bedömning i praktiken.


Skrivplattor- svar från hela klassen.
Varje elev i klassen har en egen skrivplatta, penna och torkduk. I de fall jag som lärare vill ha en snabb översikt över elevernas prestationer är skrivplattan ett verksamt redskap. Jag kan snabbt formulera en fråga och få svar från hela klassen, antingen det gäller en kontrollfråga med ett kort svar eller en mer reflekterande fråga/uppställning. Verktyget aktiverar alla elever i klassen samtidigt, vilket känns som en bra sak för ökat elevengagemang! 

Jag har beställt skrivplattorna via www.läromedia.se , men om skolans budget är skral, går det även att stoppa in vita kartongblad i plastfickor. Det är en flexibel lösning och läraren kan i förväg använda olika typer av insticksblad för särskilda lektioner, t ex. kartor i geografi eller rutat papper vid undervisning i matematik.

 Metoden är hämtad ur boken:
"Att följa lärande- formativ bedömning i praktiken"
av
Dylan William